25 Nisan 2018 Çarşamba

8 MEGAPİKSEL | FOTOĞRAF DÜZENLEMEK

Fotograf düzenlemek…
  Eren Özerdem, Yayıma hazırlayan : Ziya Şefik Atun, 23 Nisan 2018, FT.B. 00085

Çeşitli programlarla son zamanlarda çok fazla uygulanan bir dijital uygulamatabii ki buna karşı değilim bu uygulamayı kullananları da eleştirmiyorum, eleştirmek de haddim değil zaten; benim kişisel fikrim farklı tabii : ben deklanşöre bastıktan sonra biten fotoğrafları seviyorum. Tabii ki herkes istediğini yapabilir fotoğrafta. Ancak, fotoğraf göreceli bir kavram ve yanlış anlatmağa ve saptırmağa çok müsait bir sanat dalı, bunun dünya da bir çok örnekleri var : kareden bir yeri keseriniz veya yanlış bir düzenleme yaparsınız, fotoğraf farklı bir boyuta gider ve insanlar çok kolay yanılabilir.


Bu konuyu da başka bir yazıda anlatmak isterim



Ancak göz ardı edilen bir şey var : mucize sanılan fotoşop aslında karanlık odanın dijital ortama aktarılmasıdır.



Fotoşopta yapılan herşey karanlık oda da yapılabilir, tek farkı harcanan zamandır. Karanlık odada 1 saat süren düzenlemeyi fotoşopta çok daha kısa sürede yapabilirsiniz. Örnek : sepya; karanlık odada sepya için gerekli kimyasalların, o kimyasallarla banyonun hazırlanması ve fotoğrafın işlem görmesi saatler alır; fotoşopta ise 3-5 dakika. Ancak, karanlık odada yaptığınız sepya tonları fotoşopta yapılandan çok farklıdır, kaldı ki işin farklı bir boyutu da alınan keyif…!

Fotoğrafı gerek karanlık odada gerek fotoşopta düzenlemenin bence ciddi bir riski var; bunu gözlemlemekten öte yaşadım..



Ankara da bir fotoğraf derneğinde benim portre atölyem Dostum Hamdi Telli’nin de karanlık oda atölyesi var. Karanlık oda tekniklerini önce deniyoruz, geliştirmeğe çalışıyoruz, uyguluyoruz, bir fotoğraf çekiyoruz, 8-10 versiyonunu basıyoruz; iş ciddi bir şekilde çığırından çıktı, artık fotoğraf çok az çeker olduk, neredeyse her şeyi karanlık oda da yapıyoruz. Çekilecek konuyu hayal etmek, konu bulmak, ışık araştırması yapmak, çektiğimiz fotoğraflarla bir şeyler anlatmak, bunların hepsinden uzaklaştık; en kötüsü de fotoğraf çekmekten uzaklaştık. Orta halli bir fotoğraf çekip o fotoğrafı güzelleştirmek için uğraşır olduk ve vaz geçtik.

Öğrenciler de ayni şekilde vasat bir fotoğraf çekip 8 versiyonunu önümüze koymaya başladılar, özellikle portre fotoğraflarında yapmağa başladılar bunu. Portre fotoğrafı hassas bir konu : siz birilerinin yaşamına dokunursunuz, o sizin yüreğinize; yanlış yapılmış bir düzenleme bunların hepsini götürür.



Önce çok iyi bir fotoğraf çekilmeli, sonradan isteyen istediği düzenlemeyi yapabilir. Yoksa bir fotoğraf çekip onu düzenlemeyle iyi bir fotoğraf yapamazsınız!
İyi bir fotoğraf kafanızın içinde gelişmeye başlamalı, konu, mekan, ışık ve kendiniz…ve deklanşöre bastığınız da iyi bir fotoğraf olacağını bilmelisiniz..sonra düzenleme yapmak isteyen yapabilir tabii ki, ama iyi bir fotoğrafın üzerinde ve dozunda..

Işığınız güzel olsun!
Hayal gücünüz sonsuz…!  
 


1 yorum: