FOTOĞRAF ÇEKEBİLMEK
Eren Özerdim, yayıma hazırlayan : Ziya Şefik Atun, 18 Temmuz 2018, FT.B. 193.
Fotoğraf
çekebilmek, ne yazık ki, iyi
bir kamera almakla, dört hafta kursa giderek makinanın teknik özelliklerini öğrenip en iyi fotoğrafın
en yüksek pikselli, en büyük
sensörlü makine, en pahalı objektiflerle çekilebileceğini sanmak en büyük yanılgı. 1900’ lü
yıllarda çekilen olağan üstü fotoğrafların çekildiği fotoğraf
makinelerinde bu teknik özelliklerin hiç biri yoktu; kaldı ki, o yıllar da
çekilen bazı fotoğraflar
hala çekilemedi.
“Fotoğraf makinesinin en önemli parçası onun 30 cm. arkasında durandır.”
Anasel Edems (Ansel Adams)
Büyük usta sayfalarla anlatılacak bir konuyu tek cümlede
anlatmış!
İyi fotoğraf çekmek,
iyi fotoĞrafçı olmak tamâmen insanın kendi
yeteneği, kendi çabası, fotoğrafa duyduğu saygı, verdiği
emek ve fotoğrafı yaşamına
almasıyla ilgili; yani, “pahalı
bir makine alayım! Kursa gideyim! hafta sonları da çekerim.”; bu da olur ancak
iyi bir hobi olur. Fotoğraf
bence bir yaşam biçimidir ve öğrenmek bir ömür boyu sürer. Sanatla ilgili
kuralları iyi bilmek gerekir iyi bir fotografçı olabilmek için; renk dengesi, kompozisyon,
proporsiyon, perspektif, altın oran, gibi ve en önemlisi neyi nasıl çekeceğini bilmek ve karar vermek. “Ben her şeyi çekerim!”
demek de yanlış, en az bir iki konu
üzerinde, örneğin portre, sokak
fotoğrafı vs.
gibi yoğunlaşıldığı zaman
doğru fotoğraf
çekilir. Fotoğrafta insanlara
anlatacak bir hikâye olmalıdır. Fotografçı hikâyesini izleyenlere yorumuyla
anlatabilmelidir. İyi
bir fotografçı olmak fotoğraf
ustalarını, özellikle eski fotoğraf ustalarını izlemekten ve anlamaktan
geçer. Fotoğrafın tarihini, gelişimini anlamak gerekir. Özellikle eski ustalar çok
önemlidir; çünkü bugünün fotoğrafını hazırlayan onlar ve bize öğreten onlar ama ne yazık ki onları tanımıyoruz ve tanımak için bir çaba sarf etmiyoruz, kurslarda
da öğretmiyorlar bize bu ustaları!
Kısacası iyi bir fotografçı kolay olunmuyor, hele bir
usta olmak ömür alıyor.
Fotoğrafla
yaşamak gerek!
Umarım bu konuda biraz fikir verebilmişimdir.
Güzel ışıklı günler dilerim.
Eren Özerdim.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder